Δεν θέλω να φύγω, θέλω να είμαι με τους φίλους μου.
Ο φόβος
Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε από τα παιδιά ότι δεν θέλουν να σπουδάσουν μακριά από το σπίτι τους. (Συνήθως παιδιά που μένουν σε μεγάλες πόλεις). Και βλέπουμε το παράδοξο, να βάζουν πρώτη προτεραιότητα τον τόπο σπουδών παρά το είδος των σπουδών!
Εκτός των υποψηφίων, αυτό το ακούμε και από τελειόφοιτους οι οποίοι προτιμούν να μένουν σπίτι τους άνεργοι ή με περιστασιακές δουλειές, παρά να φύγουν στο εξωτερικό για ένα μεταπτυχιακό ή εργασία.
Όμως, στον σημερινό γρήγορο, παγκοσμιοποιημένο κόσμο, οι σπουδές σε άλλη πόλη ή στο εξωτερικό μπορεί να ανοίξει πόρτες σε απίστευτες ευκαιρίες.
Ένας βασικός λόγος για αυτήν την απροθυμία είναι ο φόβος της απώλειας φίλων και συνδέσεων.
Αυτό το άρθρο ερευνά πώς ο επαγγελματικός προσανατολισμός μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να διευρύνουν τις προοπτικές τους σχετικά με την εκπαίδευση και τις επιλογές σταδιοδρομίας.
Αιτίες του φόβου
Για πολλούς μαθητές, οι φιλίες που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής τους διαδρομής είναι απίστευτα σημαντικές. Οι στατιστικές αποκαλύπτουν ότι το 70% των μαθητών λέει ότι οι φίλοι τους είναι ζωτικής σημασίας για την εμπειρία τους στο σχολείο.
Η σκέψη της διαμονής μακριά από το σπίτι μπορεί να προκαλέσει άγχος, καθώς οι μαθητές ανησυχούν ότι μπορεί να χάσουν αυτά τα κρίσιμα συστήματα υποστήριξης. Όχι μόνο οι φιλίες παρέχουν συναισθηματική υποστήριξη, αλλά ενθαρρύνουν επίσης την αίσθηση του ανήκειν, μια ουσιαστική πτυχή της ζωής στο σχολείο.
Η ανησυχία για τη διατήρηση αυτών των σχέσεων σε διαφορετικό περιβάλλον μπορεί να είναι ισχυρός αποτρεπτικός παράγοντας για την αναζήτηση ευκαιριών όπως οι σπουδές στο εξωτερικό ή η εγγραφή σε ένα αναγνωρισμένο πανεπιστήμιο για μεταπτυχιακή εκπαίδευση.
Ένα παράδειγμα αυτού φαίνεται σε μια πρόσφατη έρευνα όπου το 60% των μαθητών ανέφεραν ότι επέλεξαν να παραμείνουν στην περιοχή τους για την εκπαίδευσή τους, κυρίως για να διατηρήσουν τις κοινωνικές τους σχέσεις.
Αυτός ο φόβος συχνά οδηγεί τους μαθητές και φοιτητές να παραβλέψουν πολύτιμες ευκαιρίες που θα μπορούσαν να ενισχύσουν την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Ο Ρόλος της Οικογενειακής Επιρροής
Η δυναμική της οικογένειας επηρεάζει βαθιά τις αποφάσεις των μαθητών σχετικά με την εκπαίδευση και τις επαγγελματικές διαδρομές. Γονείς υπερπροστατευτικοί, μεταφέρουν τους φόβους τους και τις ανησυχίες τους στα παιδιά τους και συχνά πιστεύουν ότι δεν είναι ικανά να φροντίσουν τον εαυτό τους, με αποτέλεσμα αυτά να πιστεύουν αυτή την άποψη και να αρνούνται να φύγουν από το σπίτι τους.
Πολιτιστικοί φραγμοί
Τα πολιτιστικά εμπόδια συχνά συμβάλλουν στην απροθυμία των φοιτητών να σπουδάσουν μακριά από το σπίτι τους ή στο εξωτερικό.
Το άγχος που περιβάλλει μια νέα κουλτούρα, γλώσσα και κοινωνική δυναμική μπορεί να είναι τρομακτική. Για τους νεαρούς ενήλικες σε αυτό το μεταβατικό στάδιο, η αναζήτηση άνεσης είναι φυσικό γεγονός, που μπορεί να οδηγήσει σε άρνηση μετακίνησης και προτίμηση σε οικείο περιβάλλον.
Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις ανησυχίες κατά μέτωπο. Η ενσωμάτωση της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης στο υλικό επαγγελματικού προσανατολισμού μπορεί να εξοπλίσει τους μαθητές με τα απαραίτητα εργαλεία για την πλοήγηση σε διάφορα περιβάλλοντα.
Για παράδειγμα, μια μελέτη από το Ινστιτούτο Διεθνούς Εκπαίδευσης διαπίστωσε ότι το 66% των φοιτητών που σπούδασαν στο εξωτερικό ανέφεραν αυξημένη πολιτιστική προσαρμοστικότητα μετά την εμπειρία τους. Αυτή η ενδυνάμωση μπορεί να πυροδοτήσει την περιέργεια και να ενθαρρύνει τους μαθητές να δουν τον κόσμο ως μια ευκαιρία μάθησης και όχι ως μια τρομακτική πρόκληση.
Ο ρόλος του Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι βασικός για να βοηθήσει τους μαθητές να αποφασίσουν τις εκπαιδευτικές τους επιλογές.
Οι εξειδικευμένοι σύμβουλοι σταδιοδρομίας μπορούν να παρέχουν πολύτιμες γνώσεις που ανακουφίζουν τους φόβους σχετικά με την απόσταση και την αλλαγή.
Ενθαρρύνουν τους μαθητές να κοιτάξουν πέρα από τους άμεσους κοινωνικούς τους κύκλους και να εξετάσουν τους μακροπρόθεσμους στόχους τους.
Για παράδειγμα, μελέτες δείχνουν ότι οι φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό έχουν 40% περισσότερες πιθανότητες να αποκτήσουν πτυχίο μέσα σε τέσσερα χρόνια. Οι σύμβουλοι σταδιοδρομίας μπορούν να πλαισιώσουν αυτές τις επιλογές γύρω από πιθανά οφέλη, όπως η προσωπική ανάπτυξη, οι αυξημένες προοπτικές εργασίας και τα διευρυμένα δίκτυα.
Αντίληψη για τις θέσεις εργασίας και την εξέλιξη της σταδιοδρομίας
Η πεποίθηση ότι οι τοπικές αγορές εργασίας προσφέρουν κάποιες ευκαιρίες μπορεί επίσης να αποτρέψει τους μαθητές από το να εξετάσουν τις διεθνείς εμπειρίες.
Αν και είναι αλήθεια ότι πολλοί μαθητές πιστεύουν ότι οι ευκαιρίες απασχόλησης στη χώρα τους είναι πιο σταθερές, αυτή η αντίληψη μπορεί να περιορίσει τις δυνατότητές τους. Ο επαγγελματικός προσανατολισμός μπορεί να παίξει έναν μετασχηματιστικό ρόλο εδώ.
Προβάλλοντας τοπικές εταιρείες που εκτιμούν τη διεθνή εμπειρία και τις ιστορίες επιτυχίας αποφοίτων που σπούδασαν στο εξωτερικό, οι σύμβουλοι μπορούν να φωτίσουν την υψηλή ζήτηση για πτυχιούχους με μια παγκόσμια προοπτική.
Επιπλέον, η χρήση στατιστικών, όπως το γεγονός ότι οι εταιρείες με διαφορετικές ομάδες έχουν 35% περισσότερες πιθανότητες να ξεπεράσουν τους ανταγωνιστές τους, μπορεί να αμφισβητήσει τις εσφαλμένες αντιλήψεις σχετικά με την ασφάλεια της εργασίας και να αποκαλύψει τα πλεονεκτήματα μιας διεθνούς εκπαίδευσης.
Προσωπική Ανάπτυξη και Ανεξαρτησία
Η προσωπική ανάπτυξη και η ανεξαρτησία είναι κρίσιμες πτυχές που επηρεάζουν τις αποφάσεις μαθητών και φοιτητών.
Ενώ θα περίμενε κανείς οι νεότερες γενιές να είναι πιο ανεξάρτητες, αυτό που παρατηρούμε είναι το αντίθετο. Υπάρχουν αγκυλώσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Πολλοί απολαμβάνουν την άνεση του σπιτιού, οι σπουδές μακριά από τον τόπο διαμονής τους ή στο εξωτερικό ωθεί τους μαθητές να αναπτυχθούν.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός θα πρέπει να υπογραμμίζει πώς οι σπουδές στο εξωτερικό μπορεί να βελτιώσουν σημαντικά τις δεξιότητες ζωής όπως η προσαρμοστικότητα, η ανθεκτικότητα και η αυτάρκεια.
Για παράδειγμα, οι φοιτητές που σπουδάζουν στο εξωτερικό συχνά αναφέρουν 95% αυξημένη αίσθηση αυτοπεποίθησης και ανεξαρτησίας κατά την επιστροφή τους στην πατρίδα τους.
Αυτή η προοπτική όχι μόνο παρακινεί τους μαθητές αλλά καλλιεργεί επίσης μια νοοτροπία ανάπτυξης, ενισχύοντας την αντίληψη ότι τόσο η ακαδημαϊκή όσο και η προσωπική ανάπτυξη είναι αλληλένδετες.
Οι γονείς και οι μαθητές πρέπει να βοηθηθούν μέσα από τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό να ξεπεράσουν τις φοβίες και τις αγκυλώσεις τους.